وارث فدک

چیزهایی که خوبه یه بچه مسلمون بدونه

چیزهایی که خوبه یه بچه مسلمون بدونه

درباره بهشت و جهنم
درباره امام زمان
درباره مکان های تاریخی مذهبی
بهشتx
جهنمx
ایرانx
تاریخx
اطلسx
مکانهای تاریخیx
مکان های مذهبیx
پیامبرانx
قرآنx
امام زمانx
فدکx
بقیه اللهx
بچه مسلمانx
شیعهx
اسلامx
متن خواندنیx
اطلاعات مذهبیx
حضرت مهدیx
اطلس قرآنیx
دانشمندان فرداx

تاریخچه فدک-خیبر

دوشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱ ق.ظ

تاریخ و سابقه‌ی فدک

*فتح خیبر


علی بن ابی طالب (ع) می فرماید: «والله ما قلعت باب خیبر بقوة جسمانیة بل قلعتها بقوة ملکوتیه» یعنی به خدا سوگند که در خیبر را با نیروی بدنی نکندم بلکه آن را با نیروی ملکوتی و الهی از جای در آوردم (فضائل الخمسة، 2/325).

*مورخین می‌نویسند که فدک تا سال هفتم هجری در دست یهودیان بود و از درآمد آن را امرار معاش می‌کردند. اما در این سال بود که یهودیان قلعه‌های خیبر پیمان شکنی کردند. جنگی درگرفت اما سرانجام مسلمین پس از چند روز محاصره از فتح آن عاجز و درمانده شدند  . اما چون رسول خدا مسلمین را در نبود علی علیه‌السلام قادر بر فتح ندید ، فرمود:
«لا عطین هذه الرایه غدا زجلا یفتح الله علی یدیه یجب الله و رسوله،

و یحبه الله رسوله ، لیس بفرار  ».
فردا این پرچم را به مردی خواهم سپرد که خدا به دست وی فتح را انجام رساند، مردی که خدا و رسولش را دوست می‌دارد، و خدا و رسول او را دوست می‌دارند.
آنگاه فرمود: «کجاست پسر عمویم علی؟» گفتند: «در مدینه مبتلا به درد چشم است». امر به احضار علی فرمود و مقداری آب دهان خود را بر روی چشمان علی علیه‌السلام کشید. چشمها سالم شد و درد از آنها رخت بر بست. سپس پرچم سیاه را به دست علی داد و فرمود: «یا علی، برو و به سوی قلاع خیبر.». علی علیه‌السلام امتثال امر نموده رفت و قلاع را فتح کرد و درب از قلعه‌ی خیبر برکند و مرحب خیبری را کشت و سرانجام کار به فرجام خود رسید  .
مجموع قلاع خیبر هفت قلعه بود  که اکثر آنها فتح شد و دو قلعه باقی ماند ، چون امان طلبیدند رسول خدا به آنان امان داد و آنها هم از قلعه خارج شدند و تمامی املاک منقول و غیر منقول خود را به مسلمین واگذار کرده راه مهاجرت به سوی شام را در پیش گرفتند و کار خاتمه یافت  .
پس از این پیروزی که نصیب مسلمین گشت یهودیانی که ساکن فدک بودند از ماجرا مطلع گشتند و رعب و ترس بر آنان مستولی گشت. آنان قبل از آنکه حادثه‌ای واقع گردد درصدد چاره جویی برآمدند. در همین بین بود که مأمور پیامبر به فدک آمد و آنان را به اسلام دعوت کرد. یهودیان فدک از پذیرفتن اسلام امتناع ورزیدند؛ ولی حاضر شدند با رسول خدا قبل از جنگ قرارداد صلح امضا کنند. رسول خدا هم موافقت فرمود که نصف اراضی و باغستانهای فدک متعلق به حضرتش باشد و نصف دیگر متعلق به آنان، مشروط بر اینکه محصول را آنها جمع کنند و نصف حاصل بدست آمده را به رسول خدا تسلیم نمایند و هرگاه مصلحت اسلام اقتضاء نماید که رسول خدا از یهود به کلی خلع ید کند آنها فرمان برند و از این سرزمین خارج گردند و پیامبر هم مطابق نصف فدک که سهم آنها بود در هر جا که صلاح بداند خانه و زمین در اختیار یهودیان فدک قرار دهد. قرارداد به این نحو نوشته و تنظیم گردید و کار بر همین منوال می‌گذشت و رسول خدا نصف درآمد فدک را تحویل می‌گرفت


نظرات  (۱)

طبق شواهدی
درب خیبر بر خلاف تصور بسیاری، از جنس سنگ بوده و تا همین اواخر موجود بوده که متاسفانه مثل بسیاری دیگر از آثار صدر اسلام،توسط وهابیت از بین رفته است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی